Connecta't i decideix estar bé

Tècniques i hàbits d'estudi

Tècniques i hàbits d'estudi

Conjunt de tècniques per aprendre a estudiar. Dins de les sessions de tècniques d'estudi es tracten els següents temes: factors que intervenen en l'estudi, com planificar el temps d'estudi, com augmentar la velocitat i comprensió lectores, passos per estudiar un tema, com subratllar, com esquematitzar, com fer resums, passos per memoritzar, com prendre apunts, com preparar diferents tipus d'examens i de les diferents assignatures, com redactar, com elaborar treballs, entre d'altres que varien segons el nivell acadèmic.

La manca de tècniques i hàbits d'estudi és un autèntic generador de fracàs escolar, i és ben lògic.

De la mateixa manera que tota professió requereix dels seus estudis previs per poder executar-la amb eficàcia, o si més no d'unes habilitats personals concretes, en el cas d'oficis més mecànics, em pregunto: com és possible que, des dels responsables corresponents, no es concreti l'assignatura de tècniques i hàbits d'estudi com a matèria, tant o més important que qualsevol altra, des de l'inici de Primària i al llarg de tota l'escolaritat?

Si acceptem que "ningú neix ensenyat", per què es dóna per fet que els nostres alumnes assoliran els coneixements de cada curs acadèmic sense saber Com fer-ho?

L'estudi no hauria de ser una repetició memoritzada dels continguts. Però l'única manera d'evitar-ho és ajudar als estudiants a aprendre a estudiar, amb eines que els facilitin entendre les matèries per tal d'assimilar-les de debò. Memoritzar com un lloro i premiar-ho posant un excel·lent a qui és més bon lloro, és simplement penós, perquè quan temps guardem a la memòria dades que ni hem entès? La memòria és selectiva i si quelcom ni ho hem comprès, la ment simplement ho deixarà marxar.

De la mateixa manera que es diu que millor ensenyar a pescar que donar peix a qui ho necessiti, molt més encertat ensenyar a estudiar que només passar informació, i valorar la capacitat dels alumnes de ser acumuladors de dades que acabaran en l'oblit.

També podríem fer d'altres analogies: de què ens serveix prendre ferro, en el cas d' una anèmia ferropènica, si la medicació no és assimilada pel nostre intestí? De què ens serveix posar-nos una crema pels grans que tenim a la cara, si la raó d'aquesta erupció és una intoxicació hepàtica per excés de grasses?

Dir que en el primer cas caldria assegurar-se l'assimilació mitjançant una medicació no química. I en el segon supòsit, seria necessari seguir una dieta desintoxicant, lliure de greixos i prendre una medicació per ajudar al fetge a descongestionar-se.

En definitiva, una educació que no capacita als estudiants per aprendre a aprendre, provoca un nivell alt de fracàs escolar i una societat, sota el meu punt de vista, malalta, ja que no poder desenvolupar-se vocacionalment, per a mi és un generador de malaltia de l'autoconcepte.

Si li interessa aquest servei, posis en contacte clicant aquí.

Tornar